location-icon

ul. Kard. St. Wyszyńskiego 2B, 15-888 Białystok

contacts-icon

+48 85 871 00 49
inwestycje@aventusgroup.pl

location-icon

ul. Kard. St. Wyszyńskiego 2B, 15-888 Białystok

contacts-icon

+48 85 871 00 49
inwestycje@aventusgroup.pl

Pożyczka online może okazać się najlepszym rozwiązaniem

Rozmowa z prezesem zarządu Aventus Group Edwinem Milewskim. W wywiadzie m.in. o tym, czym kierować się przy wyborze firmy pożyczkowej oraz dlaczego pożyczka online jest lepsza niż ta, udzielana przez bank. 

 

W tym roku polska rodzina wyda średnio 720 zł na święta Bożego Narodzenia. Jednak nie każda rodzina ma zgromadzone środku na ten cel. Gdzie najlepiej pożyczyć na święta?

Edwin Milewski: Wybór mamy dość duży. Możemy wybrać chwilówkę, bank albo pożyczkę od rodziny czy znajomych. Tylko od nas zależy na co się zdecydujemy. Nie ukrywam, że według mnie najlepszym wyborem jest szybka pożyczka online. Na rynku jest teraz ogromny wybór chwilówek i każdy może znaleźć odpowiednią ofertę. Zwłaszcza, że w firmie pożyczkowej w dowolnym momencie trwania umowy można spłacić pożyczkę, nie ponosząc z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów.

Czym kierować się przy wyborze firmy pożyczkowej?

Wiarygodne firmy pożyczkowe możemy znaleźć na liście Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych. Możemy też sprawdzić opinie w Internecie, chociaż pamiętajmy, że często komentarze zostawia nieuczciwa konkurencja. Dużo o firmie powiedzą nam certyfikaty, które posiada. Certyfikat Rzetelnej Firmy czy Instytucja Pożyczkowa Roku to istotne wyróżnienia – nie wszystkie firmy je otrzymują. Sprawdźmy, czy firma korzysta z certyfikatów bezpieczeństwa stron internetowych: czy nasze dane są chronione certyfikatem SSL. Przy wybieraniu firmy zwróćmy też uwagę, ile czasu działa firma na rynku. Najbardziej wiarygodne firmy istnieją na rynku kilka, kilkanaście lat. Przypomnę, że od stycznia 2018 roku każda firma pożyczkowa będzie rejestrowana przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF). Dodatkowo 25 maja 2018 roku będzie obowiązywało nowe rozporządzenie, tzw. RODO, czyli rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które zwiększy bezpieczeństwo danych klientów.

Dlaczego pożyczka online może być lepsza niż ta udzielana przez bank?

Od lat jednym z powodów jest dostępność: pożyczki pozabankowe są szybkie i wygodne. Nie musimy specjalnie jechać do oddziału firmy pożyczkowej, nie musimy stać godzinami w kolejkach w banku. Pożyczki online są bezpieczne. I zdecydowanie tańsze. Możemy po nie sięgać w każdym miejscu i o każdej porze. Wystarczy komputer, tablet lub telefon i dostęp do Internetu.

Za co płaci się przy takiej pożyczce?

Pierwsza pożyczka za darmo udzielana bez żadnych prowizji i odsetek nie jest obarczona koniecznością spłaty odsetek tylko wtedy, gdy zostanie spłacona terminowo. Natomiast kolejne pożyczki są płatne, aczkolwiek nie powinny przekraczać maksymalnej wysokości pozaodsetkowych kosztów kredytu zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim z 11 marca 2016 r. Przykładowo przy pożyczce w wysokości 1 tys. zł na okres 12 miesięcy koszt pożyczki wyniesie maksymalnie 550 zł (tj. 55 proc. Kwoty pożyczki w ciągu roku). Czyli nawet taniej niż w banku. Warto jednocześnie zaznaczyć, że darmowa pożyczka w przeciwieństwie do karty kredytowej nie jest obarczona żadnymi prowizjami bądź opłatami za jej posiadanie.

Czy Polacy powinni obawiać się chwilówek? Kto korzysta z nich najczęściej?

Wielu z nas typowego klienta firmy pożyczkowej kojarzy z osobą mało zaradną, niewykształconą, która nie potrafi rozsądnie gospodarować pieniędzmi, jest raczej starsza, aniżeli młodsza, a do tego zadłużona. Nic bardziej mylnego. Klientami są młode, aktywne zawodowo osoby, dla których Internet to środowisko naturalne. Średnią wieku szacuje się w granicach 33-35 lat. Do korzystania z usług finansowych w placówce młodych zniechęca nadmiar procedur i obsługa. Szukają prostych, łatwych i dostępnych całkowicie online produktów.

Czy pana zdaniem przy chwilówkach jest ryzyko, że po świętach trzeba będzie oddać kilkakrotność pożyczonej sumy?

Do szybkich pożyczek online przyklejono łatki „drogich” i „z ukrytymi kosztami”. Ale czy w banku dostaniemy kredyt na lepszych warunkach? Niekoniecznie. Podam jako przykład sprawdzoną domenę www.smartpozyczka.pl, która istnieje na rynku ponad trzy lata i oferuje pierwszą pożyczkę do 3000 zł za 0 zł, czyli klient pożycza 3000 zł i tyle samo w terminie oddaje. Trudno znaleźć lepszą ofertę na rynku.

Jak wygląda weryfikacja klienta, jego dochodów przy pożyczkach online?

Rzetelna firma pożyczkowa nigdy nie nakłania klienta do pożyczania większej kwoty, niż potrzebuje. Zależy jej na minimalizowaniu zjawiska przekredytowania. Limit gotówkowy, jaki może pożyczyć klient, ustalany jest głównie na podstawie historii kredytowej, skrupulatnej analizy danych konsumenta oraz historii wcześniejszych spłat zobowiązań. Firmy wykorzystują do weryfikowania klientów Big Datę: scoringi finansowe, korzystają z BIK-u i BIG-ów. Przetwarzają wiele różnych informacji o kliencie, by sprawdzić, czy będzie w stanie spłacić dług.

Co się stanie, jeśli się okaże, że klient nie spłaci chwilówki na czas, bo dotknął go wypadek losowy?

Firma będzie kontaktowała się z nim i zaproponuje różne rozwiązania: rozłożenie spłaty pożyczki na raty, przedłużenie terminu spłaty czy też refinansowanie pożyczki.

Jak nie wpaść w spiralę zadłużenia?

Firmy pożyczkowe dokładnie sprawdzają swoich klientów przed przyznaniem im pożyczki właśnie po to, aby dowiedzieć się, czy klient będzie zdolny spłacić zobowiązania. Warto jest też uświadomić sobie, że nie każdy klient otrzymuje pożyczkę. Statystycznie otrzymuje ją co trzeci, a nawet co czwarty klient. Mimo wszystko bądźmy rozsądni. Jeśli wiemy, że możemy mieć problem ze spłatą kolejnej pożyczki, nie zaciągajmy jej. Starajmy się spłacać przede wszystkim aktualne zadłużenia. Nigdy nie należy pożyczać pieniędzy na spłatę innych zobowiązań.

Czy da się „dogadać” z firmą pożyczkową, gdy powinie nam się noga przy spłacie? I czy warto rozmawiać z pożyczkodawcą, jeśli nasza sytuacja się pogorszy?

Firmie pożyczkowej zależy przede wszystkim na zadowoleniu klienta. Zadowolony klient poleci firmę rodzinie i znajomym, wystawi pozytywny komentarz w sieci. Firma zawsze będzie wychodziła naprzeciw klientowi naprzeciw: zaproponuje spłaty częściowe, refinansowanie czy przedłużenie terminu spłaty pożyczki. Na własny koszt wyśle powiadomienia, SMS-y i emaile o zaległościach w spłacie. Dodatkowo utrzymywane są contact centra po to, aby klient mógł się w każdej chwili skontaktować z firmą. Sprawy sądowe są bardzo kosztowne i ciągną się latami – wszyscy wolą ich uniknąć. Nie bójmy się rozmawiać z pożyczkodawcą o swojej trudnej sytuacji finansowej. Pozwoli to obu stronom wspólnie znaleźć odpowiednie rozwiązania. Jak wspomniałem, klient może przedłużyć okres pożyczki lub refinansować ją. Jak najbardziej da się „dogadać” z firmą pożyczkową. Trzeba przede wszystkim zapewnić pożyczkodawcę, że dług zostanie spłacony.

Źródło: "Rzeczpospolita" 2017, nr 285.